PEDAGOGICZNE ASPEKTY
ZAGRANICZNYCH PODRÓŻY
RAPORT Z BADAŃ
VOLUMINA.PL
Robert Sierocki
Praca pana Roberta Sierockiego stanowi istotny przyczynek do badań nad skutkami uczestnictwa w turystyce zagranicznej. Autor zadał sobie szereg pytań badawczych, na które spróbował udzielić odpowiedzi. Głównym jego celem stało się ustalenie w jakim stopniu podróże zmieniają spojrzenie turystów na świat oraz wiedzę o nim i mieszkańcach krajów odwiedzanych, czy mają wpływ na postawy życiowe wyjeżdżających, czy przyczyniają się do uczenia języków obcych. W pracy posłużono się dwiema metodami: obserwacją własną i narzędziem badawczym jakim jest ankieta. Z poczynionych obserwacji własnych autor wnioskował, że turyści z dużym doświadczeniem chętnie podporządkowują się ogólnie przyjętym zasadom, podczas wspólnych eksploracji są bardziej otwarci na zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy, a także lepiej przygotowują się merytorycznie. W dalszych badaniach autor doszedł do wniosku, że pozytywny wpływ na sposób spędzania czasu wolnego i częstotliwości uczestnictwa w wyjazdach ma przede wszystkim wykształcenie a później wiek i miejsce zamieszkania. Jak się okazuje płeć nie ma większego wpływu na aktywność turystyczną i postawy wobec otoczenia podczas pobytów za granicą. Spośród objętych badaniem ponad 90% respondentów opowiedziało się za kształcącą funkcją podróży, zaspakajaniem ciekawości świata, poszerzaniem horyzontów myślowych. Zadać sobie tylko należy pytanie na ile dobór respondentów do badania zagwarantował reprezentatywność badania? Otrzymany materiał z badania jest obszerny i stanowi o tych, którzy udzielili odpowiedzi. Praca pana Roberta Sierockiego zasługuje na uwagę, wnosząc wiele interesujących spostrzeżeń do wiedzy na temat funkcji kształceniowych i wychowawczych zagranicznych wyjazdów turystycznych.